Hans-Inge.reismee.nl

Cambodja-Phnomh Penh

Donderdagochtend vertrokken naar het vliegveld van BKK met taxi. Voor het hotel beginnen ze met de hoofdprijs , dan 400 bath( 100 bath is 2 euro) en toen we de meter aan lieten zetten kwamen we uit op 280 bath. Zo proberen ze het iedere keer weer, maar goed , je zit er wel 3 kwartier voor in de taxi!

De vlucht ging snel en 1 uur en tien min.later stonden we in Phnomh Penh.Veel papier werk om in te vullen: gezondheidsverklaring, visum,aankomst kaart ect.Een lange rij voor de visums en even langs een apparaat dat kijkt of je verhoging hebt. Hoe gek kun je het maken!!

Het verkeer is 1 groot gekkenhuis en zeker in de spits. Als wij denken dat het in Ned. druk is, moet je hier maar eens gaan rijden! Stel je voor : 1 groot kruispunt , zonder stoplichten, honderden brommers,tuktuks,auto's, en iedereen wil oversteken! Chaos dus!!! en dat elke dag weer.

TukTuk genomen naar Okay Guesthouse, erg leuk ding, simpel maar schoon en kost ook maar 15 dollar per nacht p/k. Ze hebben ook wel een leuk systeem, elke kamer een eigen schrift waar je in schrijft wat je gebruikt aan eten en drinken en aan het eind reken je af. S'avonds nog een rondje gelopen langs de rivier waar een soort dansavond was op straat voor kinderen, erg leuk. Ook zijn er hier veel straatkinderen, een paar vonden het fototoestel wel erg interresant en wilde wel poseren. Maar wat lekkers gekocht voor ze daarna.

Vrijdag 13-11

Vandaag met TukTuk naar verschillende bezienswaardigheden. Eerst naar de Killing Fields, waar in de tijd van Pol Pot veel mensen zijn vermoord en er staat zelfs een boom waartegen de baby's met hun hoofden dood werden geslagen. Heel erg bizar als je er over nadenkt maar het hoort wel bij de geschiedenis van Cambodja. Er staat een monument vol met schedels en foto's ect. Je kan je niet voorstellen dat het pas 30 jaar geleden is.

Daarna naar het Tuol Sleng Museum, een school die omgebouwd is tot gevangenis en waar duizenden mensen zijn gemarteld en vermoord in die tijd. Dit gebouw heeft wel het meeste indruk gemaakt. Veel kamers met foto's, martelwerktuigen, verhalen ect. Je wordt daar wel even stil. Bij de river Kwai in Thailand hadden we dat toch niet zo als hier.

Daarna wat gegeten bij een heerlijk restaurantje, Hans heeft kikker geprobeerd op aanraden van een engelsman, en ik hou het maar bij vis. Toen naar het Grand Palace en de zilveren pagode en het Nationaal Museum. Het paleis is prachtig, lijkt wel wat op die in Bangkok. Prachtige gebouwen. Ook moesten we allebei een t'shirt kopen omdat we blote armen hadden. Later die maar weer weggegeven op straat.

Ook nog wat gedronken bij Friends, een restaurant wat gerund wordt door voormalige straatkinderen die daar een opleiding krijgen. De shakes zijn duur maar wel heerlijk en je steunt er ook nog een goed doel mee.

S'avonds nog even langs de nachtmarkt en wat gedronken, en op tijd naar bed.

Zaterdag 14-11

Vanmorgen wat uitgeslapen en toen met de TukTuk naar de Russische markt. Het is veel te warm daar, de temperatuur is voor de tijd van het jaar veel te heet ( 38 gr.) dus gauw weer weg en een TukTuk geregeld om ons buiten Phnomh Penh rond te rijden voor een paar uur. 2 uur voor 10 dollar kon niet maar wel 3 uur!!! Goede deal dus! We zijn naar Klen Svay geweest, een picknickplek voor cambodjanen, en ook echt geen toerist te zien. Er stonden allemaal bamboe hutjes op palen in de rivier waar je kunt rondvaren en eten. We zijn hier alleen onwijs opgelicht voor het eten, ze wilde ons 54 dollar laten betalen voor 1 kip, 1 vis, 2 bier en 1 cola en de huur van het hutje. De kip kostte 12 dollar!!!! Gekkenwerk maar ineens begrijpen ze je dan niet meer en hebben ze niks afgesproken terwijl we 2 dollar p/p zouden betalen voor het eten.

We hebben 30 dollar betaald, vonden ze niet leuk, maar wij ook niet! ( ze rekende zelf later 37) , nog te veel en je voelt je wel aardig belazerd dan, maar gelijk staat de hele familie om je heen en je wilt ook niet te veel gelazer. De plek was prachtig maar hier hou je dan toch wel een rotgevoel aan over.

Volgende keer laten we eerst de prijs opschrijven!

Verder is Cambodja echt geweldig! Heerlijk eten en zeer vriendelijke mensen die alles voor je doen.

Wel veel straatkinderen die onder een muskietennet liggen te slapen op straat( vaak ook baby's) Je kan het je maar moeilijk voorstellen als je naar je eigen leven kijkt.

Morgen op weg naar Siem Riep, naar Lotus Lodge. 315 km in 6 uur met de bus voor 4 dollar!!!!

meestal word de busrit dan wel 1 of 2 uur langer maar we zien het wel.

Ga zo even proberen om er wat foto's op te zetten maar het internet is hier niet zo snel, anders probeer ik het later nog eens.

liefs van Hans en Inge

Connie

Leuk om jullie verhalen te lezen! Om gek van te worden zeker dat ze je proberen op te lichten! Komt me bekent voor...werd er soms onwijs saggo van!! In die taxis wordt het ook steeds gekker...Jullie zitten daar beter als hier, de hele ochtend regen gehad, klaart nu een beetje op. Maar goed ook want de Sint komt weer in 't land...Nou nog veel plezier daar en een goede busreis toegewenst!!

Corrie en Menno

Helemaal te gek om alles te lezen. Ga zo door!!!! Heel veel succes morgen in de bus en tot laterssssss.
Dikke kus van ons

Herman Banning

Hoi Hans en Inge.
Erg leuk om jullie verslagen te lezen. Ga zo door en nog veel plezier

Lien

Wat een leven daar, en wat maken jullie voor ons onvoorspelbare dingen mee...
Kunnen wij ons hier niet voorstellen...
Veel plezier, enne prijzen afspreken !!!!!!!!!!!
Liefs Lien
(vanavond feessie van Sheila 40 jaar)

Ingrid

Leuk hoor om weer in een heel ander land te zijn, qua cultuur ook al liggen ze nog zo dicht bij elkaar, ik hoop dat dat oplichten een eenmalig iets was en dat het voor de rest wel meevalt allemaal, misschien vooraf betalen, het is wel lastig natuurlijk allemaal, maar het hoort er ook weer allemaal bij. veel plezier nog.

fam.y.banning

Zaterdagavond 8 uur en buiten alleen maar wind en regen dus maar lekker genieten van jullie verslag over cambodja.veel posieve dingen maar ook negatieve dus dan besef je steeds meer dat holland nog niet zo slecht is,het is niet te hopen dat hans kwakend terug komt na zijn avontuur met een kikker.we wachten met spanning op jullie volgende verslag
liefs ma en pa.
p.s. ook jullie fotos waren goed geslaagd.

marianne winkel

Hallo Hans en Inge
Met veel plezier lees ik jullie reisverslagen en bekijk ik de foto's. Fijn dat jullie zo genieten. Hier storm en regen en vandaag de intocht van sinterklaas. Nog veel plezier en tot mails, groetjes Marianne

yvonne

hoi hans en inge,hier alles weer gezond en marcel zij dat een kip ingevlogen uit nederland altijd zo duur is dus je bent niet opgelicht.ha ha.heel leuk verhaal en veel plezier nog kusjes van ons