Hans-Inge.reismee.nl

Dagje toeren door Battambang en omgeving.

Vrijdag 20-11

Vandaag gaan we een hele dag toeren met Sam Bath, een Tuk Tuk chauffeur die ons is aangeraden door een belgisch stel in Siem Riep. We hebben hem gisteren gebeld enafgesproken dat hij ons om 10.00 uur oppikt. Ook Hans en Sjors gaan mee.

Eerst zijn we naar Springroll village geweest, een dorpje waar ze de vellen voor de springrolls(soort vietnamees loempiaatje ) maken. Daarna naar een rijstveld, snakefarm, allemaal leuke lokale plekken waar ook bijna geen toeristen komen. Onderweg laat hij ons vanalles proeven en hij kan ook leuk vertellen.

Na de lunch nog naar een tempel , maar dat was een uur lopen de berg op of achterop de brommer, dus is de keus niet moeilijk!

Een prachtige tempel, en ook een tempel die ze in de tijd van Pol Pot gebruikte als killingfield waar veel mensen werden gedood. Bij de Tempel was ook nog een grot ( ook als tempel ingericht) waar ook veel mensen zijn gedood en ook weer een kast vol met schedels stond. In de grot zatboven in een gat waar men naar beneden gegooid werd. Bizar!!

oen nog een uur in de Tuk naar de Bamboo trein. De Bamboetrein is een spoorrails waar kleine plateau's van bamboo op worden gelegd met 2 assen eronder. Je zit erop, alles ka trouwens mee als je wilt, fietsen scooters, varkens....

Het gaat met een vaart van 30 a 40 km, eigenlijk levensgevaarlijk maarwel onwijs leuk om te doen. Bij tegenliggers moet diegene die het minst beladen is van het spoor af, dus dan wordt alles eraf gehaald. Leuk om te doen maar wewaren ook weer blij dat het voorbij was.

Vanavond gaan we bij Sam thuis eten. Zijn vrouw heeft een kookschooltje opgericht bij haar thuis en heeft nog 5 gasten.

Wezijn nu net terug, ze heeft heerlijk gekookt, wat verschillende gerechten en een voorafje met vis en een toetje.Wemoesten 6 euro p/p betalen.

Sam is hier 1 van deweinige die goed verdiend, hij heeft sinds 3 maanden z'n eigen tuktuk, praat goed engels en weet veel over de omgeving. Bijna niet voor te stellen als je z'n levensverhaal hoort, hij heeft ook de tijd van de killing fields en Paul Pot meegemaakt, en had later ook bijna geen geld om z'n kinderen te eten te geven. Nu heeft hij een stenen huisje en is voor cambodjaanse begrippen niet echt arm.

Battambang zelf is niet bijzonder, dus hebben we voor morgen een busticket naar Bangkok geboekt. Is volgens mij zo'n 8 uur, mitst je geen groot oponthoud bij de grens hebt, ze schijnen daar nogal corrupt te zijn enzo. We zien het morgen wel.

Een ticket boeken naar Krabi is nog niet gelukt, misschien morgen in BKK proberen, en anders maar met de bus of nachttrein.

Volgende verhaaltje komt uit Thailand!!

Connie

Je hebt zeker al Air-Asia gecheckt. Die hebben veel goedkope vluchtjes naar Krabi. Wij hebben voor Aug.'10 weer 4 weekjes Maleisie/Thailand geboekt!! Lekker weer voorbreiden! Vluchtjes naar Kuala Lumpur, Bangkok, Krabi. Kostte geen drol, hoefde alleen de tax. te betalen! Londen-KUL voor 400 euries p.p. Lache he! Goeie busreis morgen, voor jullie al vandaag, ha,ha!

ingrid

cambodja lijkt me ook een geweldige ervaring, leuk om alles zo mee te lezen, het voelt alsof ik er een heel klein beetje van kan meeproeven, ik ben heel benieuwd naar jullie fotos. Goeie reis naar Thailand

henny en margreet

heb jullie een goede vlucht gehad gisteren en is het mooi waar jullie nu zijn ik ben vanmorgen zijk nat geregen wat een klote weer groetjes henny en margeet