Hans-Inge.reismee.nl

Battambang - Bangkok

Zaterdag 21-11

Vanmorgen vroeg opgehaald door Sam die ons om 11.00 uur naar het busstation brengt.

Een echt busstation is het ook niet, een kantoortje langs de straat en 1 bus. Om 12 uur vertrekt de bus naar Bangkok. Het is een lokale bus tot de grens, daar moeten we eruit, lopen naar het kantoor, weer stempel, 200 meter lopen naar de Thaise grens, weer formuliertje invullen,stempel, naar het busstationnetje, weer wachten 1 uur op een klein busje naar Bangkok. Het ging allemaal nog rdelijk snel. Het schijnt van Thailand naar Cambodja echt een drama te zijn want dan moet je betalen voor je visum en daar maken ze geregeld misbruik van,zodat je het dubbele en meer moet betalen.Om half 8 werden we in Bangkok vlakbij Kao Sa Road afgezet. Het eerste Guesthouse wat we probeerde en waar we ook al haden gekeken was raak.Rambuttri Village Inn guesthouse.Mooie nieuwe kamer voor 1000 bath ( 20 euro ) S'avonds zijn we nog even over de straat gelopen en er is daar van alles te zien KSR is denk ik de drukste straat van BKK, veel kledingstalletjes ( 1 euro voor een t'shirt enzo) veel barretjes, eettentjes, eetstalletjes enz.

Zondag 22-11

Vanmorgen eerst een vliegticket geboekt naar Krabi ( 50 euro p/p ) en we gaan vanmiddag om kwart voor 5 weg. Vluchtje van 1,5 uur. Je kan hier echt op elke hoek vd straat alles boeken, je kan het zo gek niet bedenken. Omdat we vrij laat hebben geboekt kost het wat meer maar anders ben je voor 20 euro p/p klaar.

Daarna ontbeten, spullen ingepakt. We laten hier ook een tas staan in de opslag van het hotel, met spullen die we niet meer gebruiken. Voor 2 dec. hebben we dit guesthouse ook geboekt voor we naar huis gaan, en dan pikken we het weer op.

Ga nu nog een poging wagen voor de foto's en het volgende verhaal zal wel uit Krabi komen!!

Liefs weer voor iedereen xxx Hans en Inge

Vervolg Siem Riep

Woensdag 18-11

Vandaag staat een bezoekje aan het schooltje op het programma. Vanmorgen met Lily( eigenares van Lotus Lodge en vrouw van Andre) met de TukTuk naar het schooltje gereden. We hadden eerst nog een kleine aanvaring met haar want wij hadden met de vrijwilligers afgesproken dat we aan Lily zouden vragen of hun Tuktuk chauffeur of de directeur ons op zou halen. Was schijnbaar toch niet goed doorgekomen en nu wilde ze ons de Tuktuk chauffeur 3 dollar laten betalen. Nou gaat het ons niet om die 3 dollar maar er staan bij de Lodge 2 autos voor de deur, en wij hadden al voor 50 Dollar spullen gekocht, hadden ze ons best even kunnen rijden. Lily regelt zelf veel voor de school en werkt daar ook,dus het is ook in haar belang.Ze voelde het goed want toen we bij het schooltje aankwamen betaalde zij dus!

Op het schooltje was het super. Ik werd gelijk beetgepakt door een kind of 6 en niet meer losgelaten. Het schooltje had 4 lokalen die van hout zijn getimmerd. Er zitten voornamelijk weeskinderen en hele arme kinderen. Ze hebben ook niet zoals op andere scholen uniformen.

De kinderen hebben ons de lokalen laten zien en er werd een welkomstlied gezongen. De 2 vrijwilligers die er werken , 1 uit Engeland en 1 uit Frankrijk zijn erg leuk met de kinderen daar. We hebben er nog een lesje bijgewoond en nog wat foto's gemaakt. Daarna kregen we uitleg van de directeur.

Op de aanvaring s'morgens na was het een erg geslaagde ochtend.

Daarna hebben we ons door de Tuktuk af laten zetten bij de plaatselijke markt. Geen toeristen te zien dus erg leuk. Wel lag er overal veel bagger want gisterenmiddag heeft het even gestortregent.

De markt zelf was groente, vlees , vis en kledng ect. Het achterste gedeelte was wel erg smerig. Bovenop de vuilnis zaten er 2 vis schoon te maken. Het leverd wel erg leuke foto's op! Iedereen wil graag op de foto , dat maakt het ook wel erg leuk. Geen gezeur om geld enzo. De mensen zijn zo vriendelijk, ook al hebben ze gewoon helemaal niks en wonen ze in houten hutjes die bij de eerste de beste orkaan verdwenen zijn.

Je ziet ook wel veel rare dingen, vrachtwagens echt volgeladen met mensen die uit hun werk komen, een varken achterop de bagagedrager van een brommer ( op z'n rug dan), je komt soms echt ogen tekort.

's avond hebben we weer heerlijk gegeten bij een stalletje langs de straat, dat vinden we nog steeds het lekkerst en leukst. Niet in de pubstreet bij de toeristen met hun patat, ect, maar bij de lokale bevolking( zitten ook wel veel toeristen) maar waar ze alleen cambodjaans eten verkopen.

Donderdag 19-11

Om 5 uur eruit en om 6 uur een Pickup naar de boot van Siem Riep naar Battambang.

De boottrip duurt 6 uur, op houten banken. Je kan ook op het dak zitten maar dat is in de zon niet te houden. Het eerste stuk is door de floating Village, Houten huizen op palen. In het natte seizoen liggen de huizen op het water en in het droge seizoen staan ze een meter of 10 boven de grond. Daarna een stuk over het meer en het laatste stuk over de rivier waar weer van alles te zien is. Veel kinderen, dorpen, vissers ect. Veel mensen wonen ook op een bootje, die stellen echt niks voor en de mensen hebben ook echt niks.

Onderweg een paar keer gestopt om wat lokale mensen op te pikken. Toen we er waren werden we met z'n vieren opgepikt door het Khemara Battangbang hotel. Hotel heeft Lotus lodge ons aangeraden en geboekt voor ons. Kost 25 dollar per nacht per kamer. Groot hotel met Zwembad erbij.

Hans en Sjors zijn ook meegegaan naar Batttambang. Een vader en zoon die bij ons in SiemRiep in hetzelfde hotel zaten. s'avonds gezellig met z'n vieren wezen eten.

Wordt weer vervolgd!!!

Dagje toeren door Battambang en omgeving.

Vrijdag 20-11

Vandaag gaan we een hele dag toeren met Sam Bath, een Tuk Tuk chauffeur die ons is aangeraden door een belgisch stel in Siem Riep. We hebben hem gisteren gebeld enafgesproken dat hij ons om 10.00 uur oppikt. Ook Hans en Sjors gaan mee.

Eerst zijn we naar Springroll village geweest, een dorpje waar ze de vellen voor de springrolls(soort vietnamees loempiaatje ) maken. Daarna naar een rijstveld, snakefarm, allemaal leuke lokale plekken waar ook bijna geen toeristen komen. Onderweg laat hij ons vanalles proeven en hij kan ook leuk vertellen.

Na de lunch nog naar een tempel , maar dat was een uur lopen de berg op of achterop de brommer, dus is de keus niet moeilijk!

Een prachtige tempel, en ook een tempel die ze in de tijd van Pol Pot gebruikte als killingfield waar veel mensen werden gedood. Bij de Tempel was ook nog een grot ( ook als tempel ingericht) waar ook veel mensen zijn gedood en ook weer een kast vol met schedels stond. In de grot zatboven in een gat waar men naar beneden gegooid werd. Bizar!!

oen nog een uur in de Tuk naar de Bamboo trein. De Bamboetrein is een spoorrails waar kleine plateau's van bamboo op worden gelegd met 2 assen eronder. Je zit erop, alles ka trouwens mee als je wilt, fietsen scooters, varkens....

Het gaat met een vaart van 30 a 40 km, eigenlijk levensgevaarlijk maarwel onwijs leuk om te doen. Bij tegenliggers moet diegene die het minst beladen is van het spoor af, dus dan wordt alles eraf gehaald. Leuk om te doen maar wewaren ook weer blij dat het voorbij was.

Vanavond gaan we bij Sam thuis eten. Zijn vrouw heeft een kookschooltje opgericht bij haar thuis en heeft nog 5 gasten.

Wezijn nu net terug, ze heeft heerlijk gekookt, wat verschillende gerechten en een voorafje met vis en een toetje.Wemoesten 6 euro p/p betalen.

Sam is hier 1 van deweinige die goed verdiend, hij heeft sinds 3 maanden z'n eigen tuktuk, praat goed engels en weet veel over de omgeving. Bijna niet voor te stellen als je z'n levensverhaal hoort, hij heeft ook de tijd van de killing fields en Paul Pot meegemaakt, en had later ook bijna geen geld om z'n kinderen te eten te geven. Nu heeft hij een stenen huisje en is voor cambodjaanse begrippen niet echt arm.

Battambang zelf is niet bijzonder, dus hebben we voor morgen een busticket naar Bangkok geboekt. Is volgens mij zo'n 8 uur, mitst je geen groot oponthoud bij de grens hebt, ze schijnen daar nogal corrupt te zijn enzo. We zien het morgen wel.

Een ticket boeken naar Krabi is nog niet gelukt, misschien morgen in BKK proberen, en anders maar met de bus of nachttrein.

Volgende verhaaltje komt uit Thailand!!

Angkor wat-Siemriep

Vandaag een vroeg dagje. Om half 4 eruit en om half 5 worden we opgehaald door de tuktuk om naar de tempels van Angkor Wat te gaan en de zonsopgang te bekijken. we zijn gaan zitten bij de vijver voor Angkor wat waar de tempel in het water schijnt en je een prachtig uitzicht hebt. Kopje thee voor 1 dollar en een gratis stoel erbij. En denk nu niet dat wij de enige zijn, er waren gewoon een man of honderd.

De mooie zonsopgang zoals wij gehoord hadden met kleuren in paars en oranje ect hebben we helaas niet gezien door de bewolking.Verder was het uitzicht zo vroeg wel prachtig.

Daarna naar de tempels Bayon ( met de gezichten) en Ta Promh ( van de film Tomb Raider) geweest. Vooral Ta Promh is prachtig, de hele tempel is overwoekersd door de jungle en grote bomen met onwijze boomwortels kronkelen door de gebouwen heen. Heel apart om te zien.Verder hebben we nog wat kleinere tempels bezocht en Bantaey Srei, 15 km verder, en toen hadden we wel weer genoeg stenen gezien.Nog een lunch onderweg, weer met heerlijk Cambodjaans eten, en s'middags lekker zwemmen bij het hotel.

In het hotel nog een nachtje bjgeboekt en de boottrip geregeld naar Battambang voor over een paar dagen. Dat wordt 6 uur op de dak van een boot over het Tone saple meer.Schijnt een prachtige tocht te zijn. ook het hotel in Battambang geboekt via de receptie, errug makkelijk!

's avond hebben we ons gewaagd aan de Cambodjaanse Barbeque, met Slang,Krokodil,Kip,Inktvis. Was best goed maar geef mij toch maar de curry's en rijstgerechten.

Siem Riep

Zondag 15-11

Half 7 eruit, ja het blijft vakantie!!!, en om 8 uur worden we opgehaald met de bus voor de busrit naar Siem Riep. 4 Dollar voor 6 uur. Onderweg onwijs veel te zien, ossenkarren, gedroogde rijst, heeeeeel veel kinderen, rijstvelden, palmbomen.

Bij aankomst bij het busstation was er niemand om ons op te halen(we hadden onverwachts een andere busmaatschappij en iedereen heeft hier z'n eigen station)

Ze wilden ons wel brengen voor 1 dollar maar je raad het al, 100 meter verder werd er nog eens gevraagd waar we ook alweer heen moesten, en was het ineens te ver en koste het 3 dollar! Uitstappen dus en bij een ander ingestapt die het voor 2 dollar wilde doen. Hij praatte geen engels en wist het ook niet precies maar deed niet moeilijk .We waren bijna bij het hotel toen de auto aan kwam rijden die ons op moest halen.

Lotus Lodge is prachtig, heerlijk zwembad erbij, leuke kamer en een welkomstdrankje toen we aankwamen.

Daarna door de eigenaar Andre uitleg over de omgeving en de Lodge. We gaan morgen een rustig dagje houden en op ons gemak kijken wat we verder gaan doen en bekijken hier.

Maandag 16-11

Vanmorgen met de Tuktuk naar het centrum waar we naar de markt zijn geweest, beetje rondgekeken in het stadje. Veel kinderen ook weer die lopen te bedelen en dingen te verkopen.

Andre van Lotus Lodge sponsert een schooltje waar ze nog niet veel spullen hebben en aangezien er van het weeshuis bezoeken in PP niet veel is gekomen hebben we besloten om hier maar wat spullen voor te kopen. Dus op naar de Apotheek want er waren geen medische spullen, dus pleisters, verband , betadine ect gekocht .Daarna naar een grote winkel om potloden ,schriften, tekenpapier, stickers ect te kopen. Met 3 tassen vol kwamen we weer naar buiten.

Heerlijk nog wat gegeten , soort curry met rijst en Hans beef met groente en saus, heerlijk is het eten hier overal! En voor 8 dollar samen kun je nog eens uit eten!

Toen we terug kwamen nog lekker wat gezwommen en voor morgen een TukTuk geregeld om naar Angkor Wat ect te gaan. We gaan de kleine toer doen waar de belangrijkste tempels inzitten en de 2e dag gaan we naar een tempel buiten de stad. Ook willen we nog een trip gaan boeken om naar de Floating Villages te gaan, een drijvend dorp op palen, schijnt ook erg geweldig te zijn. Jullie horen het wel, we hoeven ons hier niet te vervelen!

Wel om half 4 op morgen want we gaan ook de zonsopkomst bekijken dus moeten we hier om half 5 weg!!! Afzien hoor !

Wordt weer vervolgt!!

Liefs Hans en Inge

Cambodja-Phnomh Penh

Donderdagochtend vertrokken naar het vliegveld van BKK met taxi. Voor het hotel beginnen ze met de hoofdprijs , dan 400 bath( 100 bath is 2 euro) en toen we de meter aan lieten zetten kwamen we uit op 280 bath. Zo proberen ze het iedere keer weer, maar goed , je zit er wel 3 kwartier voor in de taxi!

De vlucht ging snel en 1 uur en tien min.later stonden we in Phnomh Penh.Veel papier werk om in te vullen: gezondheidsverklaring, visum,aankomst kaart ect.Een lange rij voor de visums en even langs een apparaat dat kijkt of je verhoging hebt. Hoe gek kun je het maken!!

Het verkeer is 1 groot gekkenhuis en zeker in de spits. Als wij denken dat het in Ned. druk is, moet je hier maar eens gaan rijden! Stel je voor : 1 groot kruispunt , zonder stoplichten, honderden brommers,tuktuks,auto's, en iedereen wil oversteken! Chaos dus!!! en dat elke dag weer.

TukTuk genomen naar Okay Guesthouse, erg leuk ding, simpel maar schoon en kost ook maar 15 dollar per nacht p/k. Ze hebben ook wel een leuk systeem, elke kamer een eigen schrift waar je in schrijft wat je gebruikt aan eten en drinken en aan het eind reken je af. S'avonds nog een rondje gelopen langs de rivier waar een soort dansavond was op straat voor kinderen, erg leuk. Ook zijn er hier veel straatkinderen, een paar vonden het fototoestel wel erg interresant en wilde wel poseren. Maar wat lekkers gekocht voor ze daarna.

Vrijdag 13-11

Vandaag met TukTuk naar verschillende bezienswaardigheden. Eerst naar de Killing Fields, waar in de tijd van Pol Pot veel mensen zijn vermoord en er staat zelfs een boom waartegen de baby's met hun hoofden dood werden geslagen. Heel erg bizar als je er over nadenkt maar het hoort wel bij de geschiedenis van Cambodja. Er staat een monument vol met schedels en foto's ect. Je kan je niet voorstellen dat het pas 30 jaar geleden is.

Daarna naar het Tuol Sleng Museum, een school die omgebouwd is tot gevangenis en waar duizenden mensen zijn gemarteld en vermoord in die tijd. Dit gebouw heeft wel het meeste indruk gemaakt. Veel kamers met foto's, martelwerktuigen, verhalen ect. Je wordt daar wel even stil. Bij de river Kwai in Thailand hadden we dat toch niet zo als hier.

Daarna wat gegeten bij een heerlijk restaurantje, Hans heeft kikker geprobeerd op aanraden van een engelsman, en ik hou het maar bij vis. Toen naar het Grand Palace en de zilveren pagode en het Nationaal Museum. Het paleis is prachtig, lijkt wel wat op die in Bangkok. Prachtige gebouwen. Ook moesten we allebei een t'shirt kopen omdat we blote armen hadden. Later die maar weer weggegeven op straat.

Ook nog wat gedronken bij Friends, een restaurant wat gerund wordt door voormalige straatkinderen die daar een opleiding krijgen. De shakes zijn duur maar wel heerlijk en je steunt er ook nog een goed doel mee.

S'avonds nog even langs de nachtmarkt en wat gedronken, en op tijd naar bed.

Zaterdag 14-11

Vanmorgen wat uitgeslapen en toen met de TukTuk naar de Russische markt. Het is veel te warm daar, de temperatuur is voor de tijd van het jaar veel te heet ( 38 gr.) dus gauw weer weg en een TukTuk geregeld om ons buiten Phnomh Penh rond te rijden voor een paar uur. 2 uur voor 10 dollar kon niet maar wel 3 uur!!! Goede deal dus! We zijn naar Klen Svay geweest, een picknickplek voor cambodjanen, en ook echt geen toerist te zien. Er stonden allemaal bamboe hutjes op palen in de rivier waar je kunt rondvaren en eten. We zijn hier alleen onwijs opgelicht voor het eten, ze wilde ons 54 dollar laten betalen voor 1 kip, 1 vis, 2 bier en 1 cola en de huur van het hutje. De kip kostte 12 dollar!!!! Gekkenwerk maar ineens begrijpen ze je dan niet meer en hebben ze niks afgesproken terwijl we 2 dollar p/p zouden betalen voor het eten.

We hebben 30 dollar betaald, vonden ze niet leuk, maar wij ook niet! ( ze rekende zelf later 37) , nog te veel en je voelt je wel aardig belazerd dan, maar gelijk staat de hele familie om je heen en je wilt ook niet te veel gelazer. De plek was prachtig maar hier hou je dan toch wel een rotgevoel aan over.

Volgende keer laten we eerst de prijs opschrijven!

Verder is Cambodja echt geweldig! Heerlijk eten en zeer vriendelijke mensen die alles voor je doen.

Wel veel straatkinderen die onder een muskietennet liggen te slapen op straat( vaak ook baby's) Je kan het je maar moeilijk voorstellen als je naar je eigen leven kijkt.

Morgen op weg naar Siem Riep, naar Lotus Lodge. 315 km in 6 uur met de bus voor 4 dollar!!!!

meestal word de busrit dan wel 1 of 2 uur langer maar we zien het wel.

Ga zo even proberen om er wat foto's op te zetten maar het internet is hier niet zo snel, anders probeer ik het later nog eens.

liefs van Hans en Inge

Eerste dagen Bangkok

Hallo allemaal,

Hier even een eerste verhaaltje vanuit BKK, 12 uur s'avonds.

De vlucht was prima, alleen bijna niet geslapen. We werden opgehaald en naar hotel Twin Towers gebracht, een prachtig hotel iets buiten het centrum. Even geslapen en daarna de fietstocht van Co van Kessel geboekt voor over 2 dagen. Deze hebben we 4 jaar geleden ook gedaan en was geweldig.Toen naar Kao San Road gegaan, de Backpackersstraat van BKK.Bij 2 guesthouses gekeken voor als we nog 1 nacht in BKK komen tussendoor .

Hans had ook z'n eerste massage al te pakken en ik een pedicure. Kost hierallemaal zeer weinig ,en het eten nog minder.........

S'avonds een heerlijke gele curry gegeten voor 80 Bath ( Euro 1,90) Daarna terug naar Hotel en slapen!!!!

Dinsdag 10-11

Klaarwakker om 3 uur! Gelukkig daarna nog wel even in slaap gevallen. Lekker even een paar uur bij het zwembad gelegen. Veel dingen hebben we al gezien in BKK dus we gaan het lekker rustig aan doen. Bij het zwembad Marc ontmoet die alleen aan het reizen is.

's middags met z'n drieen naar het GrandPalace gegaan, prachtig met een hoop Kitch, bladgoud en helemaal over de top, maar dit moet je gezien hebben in BKK.

Het was er onwijs heet( de temp. is rond de 35 gr.) en toen we buiten kwamen werd ik helemaal niet lekker( goed beroerd dus!) Even later ging het wel weer, bij een stalletje wat gegeten en daarna had ik het weer. Waarschijnlijk last gehad vd warmte en veel te laat gegeten. Ook loop ik steeds met hoofdpijn.

We zijn maar terug gegaan naar het hotel, een paar uur geslapen en s'avonds in het hotel gegeten en een massage gedaan( heerlijk, knap je goed van op dus! )

Woendag 11-11

Ik voel me vandaag weer helemaal nieuw, geen hoofdpijn of beroerd meer .

5 uur eruit ( ja het blijft vakantie!! ) 6 uur onbijt en 1/2 7 met de taxi naar het beginpunt voor de fietstocht. We hebben een leuk groepje van 5 nederlanders en 2 japanse meisjes.

5 uur fietsen, 2 boottrips met de longtailboot, lunch en drinkstops onderweg. Dwars door Chinatown, bij de mensen door de keuken, paadjes van 40 cm, Door het groene gedeelte van BKK, het was super! Daarna nog een uurtje door Chinatown gewandeld en terug naar het hotel, uurtje zwemmen en 2 uurtjes geslapen.

Nu zitten we dus op Soi Rambuttri, een straat net als Kao San Road, vol guesthouses, eettentjes , barretjes ect,. Net gegeten met z'n 5en ( Marc en 2 vrienden van hem die net zijn aangekomen.)

Morgenmiddag vliegen we om 3 uur naar Cambodja ( Phnomh Penh) en zitten daar in Okay Guesthouse.

Daarna is alles open want in Zuid Thailand schijnt het weer erg slecht te zijn. We denken erover om Laos erbij te gaan doen of naar Surin waar een olifanten feest is en daarna naar Ko Chang, een eiland onder Cambodja en bij de Thaise grens, dus wie weet???????

Alles gaat hier verder lekker, het weer is heet, maar ondanks dat BKK natuurlijk bekend is genieten we er wel weer van, al maakt het nu veel minder indruk dan de 1e keer,

veel liefs en wordt vervolgd.

Hans en Inge

Nog 1 dagje!!!

Bijna is het zover, en gaan we weer naar het vertrouwde Thailand!

Vandaag nog alle laatste dingetjes doen, kleding, toiletspullen en losse dingen klaarleggen en dan pakken we het in 1 keer in.Moet lukken in 1 tas, we gaan uit van 15 kilo samen maar het zal wel wat meer worden ben ik bang! De binnenlande vlucht op 12 nov. naar Phnomh Penh in Cambodja heeft als bagagevoorschrift 15 kg. p/p, maar aangezien we maar 1 tas meenemen moet het toch echt daar in! Dan toch maar een kleine extra tas meenemen?????

Verder hadden we een aantal spullen die we mee wilde nemen voor een wees/kindertehuis in Cambodja , maar we hebben toch maar besloten om dat terplekke te gaan kopen. Scheelt in gewicht en je stimuleerd er ook de plaatselijke bevolking weer mee.

Vanavond nog een etentje en morgenochtend om half 11 gaan we richting Schiphol, waar we om 14.25 vertrekken met China Airlines naar Bangkok. Het tijdsverschil is 6 uur vooruit en het is ong. 11 uur vliegen dus komen we er rond 7 uur s'morgens aan. Daar worden we opgehaald en naar het Twin Towers hotel gebracht.

De temperatuur ligt er nu zo rond de 32 gr. dus heerlijk!

Tot over een maand allemaal, het volgende berichtje zal wel vanuit Bangkok komen.

We vinden het ook leuk om wat berichtjes van julie te krijgen onderweg!